΄Ανθρωπος και άνθρωποι

   Η τάση μου είναι να τρέφω μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό για το ανθρώπινο είδος. Θεωρώ θαύμα της φύσης την ύπαρξή μας και θαύμα που επιτύχαμε οι ίδιοι, την εξέλιξή μας. Κάθε άτομο που γνωρίζω, στην δική μου αντίληψη, αποτελεί ένα φαινόμενο που αρμόζει να του φερθώ όπως σ’ έναν αγωνιστή, σ’ ένα πολεμιστή, σ’ έναν ήρωα, σε μια μοναδική κι ανεπανάληπτη οντότητα: Με σεβασμό.

    Εξακολουθώ να πιστεύω στις δυνατότητες του καθενός απο εμάς τους ανθρώπους. Σχεδόν με γεμίζει δέος η πολυπλοκότητα όσο και η απλότητα που κατέχουμε. Το ανθρώπινο πνεύμα είναι η πιο θαυμαστή και θαυμάσια λειτουργία. Η ανθρώπινη ψυχή είναι ό,τι πιο δυνατό όσο και ανεξήγητο συνιστά την «ύπαρξη». Θεωρώ τη ζωή μια απλή και εύκολη διαδικασία επειδή θεωρώ τις ανθρώπινες ικανότητες πολύ μεγαλύτερες απ’ την ζωή, αυτή που μόνο ο θάνατος σταματάει κι αυτή που βιώνουμε στα πλαίσια των κοινωνιών που δημιουργούμε. Το θαυμάσιο, υπέροχο, μοναδικό, προικισμένο, ικανό, ανυπέρβλητο-εκτός μόνο απ’ τον ίδιο του τον εαυτό-όν: ο ΄Ανθρωπος.

    Οργανικά και πνευματικά, αν είμαστε προϊόν σύλληψης και εκτέλεσης κάποιας δύναμης, χαλάλι του να ονομάζεται Θεός αφού-στο στάδιο πριν την εξελικτική πορεία του-ο δημιουργός είναι ανώτερος απ’ το δημιούργημα. Εξάλλου, η φιλοδοξία, ίσως και η ματαιοδοξία τού δημιουργού είναι αυτή ακριβώς: το δημιούργημά του να τον φθάσει ή/και να τον ξεπεράσει.

Δεν ξέρω αν υπάρχει όριο σε όσα μπορούμε να καταφέρουμε. Ξέρω όμως οτι μέσα μας υπάρχει ένα δυναμικό τεράστιο και ανεξάντλητο. Ξέρω-και ξέρουμε όλοι-την πορεία μας σαν έμβια και σαν κοινωνικά όντα. Ξέρω πως ο καθένας απο μόνος του είμαστε παντοδύναμοι, άρα η σύμπραξή μας δύναται να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο. Τα συναισθήματα που-ίσως-αποτελούν προνόμιό μας έναντι άλλων έμβιων όντων, αποτελούν ένα επιπλέον εφόδιο για την ένωση των δυνατοτήτων μας. Είμαι ορκισμένα αντίθετη στη μοιρολατρία, ατομική ή κοινωνική, ωθούμενη απ’ αυτή την εμπιστοσύνη που έχω στον ΄Ανθρωπο. ΄Οσες γνώσεις έχω, δεν μου έχουν φανερώσει κάτι που να μοιάζει, άμεσα ή μακροπορόθεσμα, ανυπέρβλητο απ’ το ον που μπορεί να ανακαλύπτει, να εφευρίσκει, να συνδιάζει και να αναλύει, να αγαπά και να δημιουργεί ταυτόχρονα.

    Την πληρώνω ακριβά αυτή την πίστη και τον θαυμασμό μου στον ΄Ανθρωπο. Κάθε μέρα, με κάθε ευκαιρία, εκτός απο ό,τι μπορώ να ονομάσω εξαιρέσεις-κι αφού είναι εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα-, οι άνθρωποι, τα δημιουργήματα με τις άπειρες δυνατότητες, κοπιάζουν, αγωνιούν, παλεύουν ή-αν είναι τυχεροί-με τρόπο εύκολο και φυσικό, γκρεμίζουν την εικόνα και το είδωλό μου. Και σκασίλα τους δηλαδή αν εγώ βουρλίστηκα και τους απέδωσα ιδιότητες «ισόθεες». Παίρνουν με τον μαγικό τρόπο που κατέχουν την ποιότητά και την ιδιοφυϊα τους και την χρησιμοποιούν με τους πιο καταστροφικά ταπεινούς, γελοίους, νωθρούς, αυτάρεσκους, ανεγκέφαλους, ιδιοτελείς, βλαβερούς, εγωιστικούς, στενόμυαλους, κοντόφθαλμους, μικρόψυχους τρόπους. Φθάνω να ξανασκέφτομαι τα πάντα βάζοντας ερωτηματικό στο τέλος, να αυτοαναιρούμαι επειδή πίστεψα στους ανθρώπους.

    Αν, λέω, αν πρέπει να αιτιολογήσω την απογοήτευση και την πίκρα μου, μπορώ να αναφερθώ στις επιστημονικές ανακαλύψεις που χρησιμοποιούνται για να βλάψουν άλλους ανθρώπους. Στις κοινότητες, ομάδες, κοινωνίες, εντός των οποίων παίρνουν ισχύ νόμων η ανισότητα και η αδικία. Στις ιστορίες συνανθρώπων μας που με τα λόγια και τα έργα τους-αν μη τι άλλο-στάθηκαν στο ύψος του είδους μας και στο τέλος γνώρισαν την καταδίκη και τον αφανισμό. 

    Κρίση μισανθρωπισμού; Αν λέγεται κι έτσι η απογοήτευση, ναι!

Επειδή το ανθρώπινο σαρκίο μου δεν αντέχει άλλες ήττες απο λάθη τρίτων όμως, κι επειδή δεν γουστάρω να πάρω τα βουνά, κάπως χρειάζεται να ισορροπήσω τα συναισθήματά μου. Compassion το λέει ο Δαλάι Λάμα για να το καταλάβουμε, οίκτο θα το πω εγώ. ΄Ισως να μην εννοούμε το ίδιο πράγμα, αλλά απογοητευμένη ούσα, λέω να ευτελίσω κι εγώ ένα κομμάτι απ’ τον υπέροχο ψυχικό μου κόσμο και να περιοριστώ στο να αποδώσω «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» αναθεωρημένα.

Πρώτη δημοσίευση εδώ

About Elisabeth P

My websites: womaneveryday με σκέψη για όλα-σχεδόν(https://womaneveryday.wordpress.com/), Climate Change-Human Case/Κλιματική Αλλαγή-Ανθρώπινη Υπόθεση (https://climatechangeplanet.wordpress.com/), The World The People ...and the truth (https://theworldthepeople.wordpress.com/)
This entry was posted in Για δεύτερη σκέψη and tagged , , , , . Bookmark the permalink.